کد مطلب:77745 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:108

نامه 022-به ابن عباس











و من كتاب له علیه السلام

الی عبدالله بن عباس و كان ابن عباس یقول: «ما انتفعت بكلام بعد كلام رسول الله، صلی الله علیه و آله، كانتفاعی بهذا الكلام».

یعنی و از مكتوب امیرالمومنین علیه السلام است به سوی عبدالله بن عباس و بود ابن عباس كه می گفت منتفع نشدم من به كلامی بعد از كلام رسول الله، صلی الله علیه و آله، مثل منتفع شدن من به این كلام.

«اما بعد، فان المرء قد یسره درك ما لم یكن لیفوته و یسوه فوت ما لم یكن لیدركه، فلیكن سرورك بما نلت من آخرتك ولیكن اسفك علی ما فاتك منها و ما نلت من دنیاك فلا تكثر به فرحا و مافاتك منها فلا تاس علیه جزعا، ولیكن همك فیما بعد الموت.»

یعنی اما بعد از حمد خدا و نعت رسول، صلی الله علیه و آله، پس به تحقیق كه مرد را خوشحال می گرداند دریافتن چیزی كه سزاوار نبود كه فوت كرده باشد آن را و بدحال می گرداند او را فوت شدن چیزی كه سزاوار بود كه دریافته باشد آن را، پس باید هر آینه باشد خوشحالی تو به چیزی كه رسیده ای به آن از وسیله ی ثواب آخرت تو و هر آینه باید باشد تاسف تو بر چیزی كه فوت شده است از تو از وسائل ثواب آخرت تو. و چیزی كه رسیده ای به آن از دنیای تو، پس بسیار خوش وقت مباش به آن و آن چیزی كه فوت شده است از تو از دنیا، پس محزون مشو بر آن از روی ناشكیبا بودن و هر آینه باید باشد حزن و اندوه تو از برای بعد از مردن تو.

[صفحه 1046]


صفحه 1046.